„Pokud spotřebitelé zvažují možnosti omezení reklamy, měli by především rozlišovat mezi adresnou a neadresnou reklamou. Pro každý typ totiž platí jiný způsob obrany,“ uvádí vedoucí poradny dTestu Lukáš Zelený a vysvětluje: „Typickou formou neadresné reklamy jsou tištěné reklamní materiály distribuované bez uvedení konkrétního adresáta. Adresnou reklamu představují třeba i ty samé letáky, ale už vložené do obálky či fólie, kde je uvedeno jméno a adresa konkrétní osoby.“
Dobrou zprávou pro spotřebitele je, že zákon o regulaci reklamy šíření nevyžádané reklamy zakazuje. Zákaz se vztahuje na rozesílání takové reklamy, kterou si adresát nepřál, přináší mu výdaje nebo jej obtěžuje. „Obranou proti nechtěné neadresné reklamě je umístění jasného a srozumitelného vzkazu „Nevhazujte reklamu“ na poštovní schránku. Nálepku s tímto sdělením lze zdarma objednat na
www.dtest.cz/samolepka,“ říká Lukáš Zelený a doplňuje: „Nerespektuje-li šiřitel reklamy tento vzkaz, doporučujeme zaslat mu písemný nesouhlas s vhazováním reklamy.“
V případě adresné reklamy je třeba směřovat projev nesouhlasu písemně přímo na odesilatele, současně může spotřebitel připojit i požadavek na odstranění osobních údajů ze systému odesilatele. Pokud ale vhazování reklamy pokračuje i přes zaslání nesouhlasného dopisu či vyvěšení upozornění, měl by spotřebitel podat podnět krajskému živnostenskému úřadu, v jehož obvodu má šiřitel či odesilatel reklamy své sídlo.
Vzory dopisů „Podnět živnostenskému úřadu pro rozesílání obtěžující tištěné reklamy“ a „Žádost o odstranění osobních údajů z databáze“ si lze zdarma stáhnout na webových stránkách dTestu.